Velkommen til FDF Randers 2 Sct. Peders Sogn

Sejlads togt i Limfjorden 1992

Nedenfor beskrives hvordan et normal sejladstogt kan forløbe. Udover den rute har vi også haft en del togter til den Sydfynsk øhav. Sidste gang var i 2002 hvor togtet startede i Kerteminde og sluttede på nordspidsen af Langeland.

Turen startede i Thyborøn fredag aften, hvor vi havde fået lov til at sætte telt op på havnen og sætte 4 wayfare i vandet. Turen startede først rigtig lørdag morgen da vi sejlede fra Thyborøn kl. 8:00.

1 : Lørdag nåede vi dog ikke længere end til Humlum strand(1), da det blæste kraftigt og vi valgte at sejle op på stranden. Om natten løftede vi bådene op på stranden, for at bruge dem som pløkker. Vi sejlede ikke fra Humlum strand(1), før ved 15 tiden søndag, hvor vi satte kursen mod Sillerslev (2) på Mors.

2 : Efter en del motor sejlads, ankom vi søndag til Sillerslev(2) på Mors kl. 19:30, her fik vi lov til at sætte telt op i lystbåde havnen, om aftenen gik vi en lille tur til den nærmeste by et par km. væk. Næste morgen satte vi kursen imod Løgstør, med et lille stop i Glyngøre for at købe benzin til bådmotorerne.

3 : Efter god vind over Løgstør bredning, men det forhindrede ikke et par gaster i at tage en lille lur. Ankom vi mandag til Løgstør(3) men der var ikke plads i havnen, så vi lå masterne ned, vi kunne så sejle ind under en bro, til Frederik den Vll´s kanal, her vakte vi lidt opmærksomhed da masterne stod op igen. Næste morgen startede vi en time tidligere, vi sejlede ca. kl. 7:00 da vores mål for denne dags sejlads var Hals(4), for enden af Limfjorden. Vi nåede Ålborg kl. ca. 13:30 hvor vi spiste middagsmad.

4 : Efter en lang dag og motor sejlads efter Ålborg, ankom vi endelig til Hals(4) tirsdag eftermiddag. Her blev vi modtaget af besøg hjemmefra, der havde kage med til aftens kaffen. Men her var der heller ikke meget plads i havnen, men så er det godt at en wayfare jolle ikke fylder så meget, da vi lå 4 wayfare på en fiskerbåds plads. Dagen efter havde vi en stille og rolig sejlads foran os, da vi kun skulle nå til Øster Hurup(5).

5 : Efter ankomsten til Øster Hurup(5) om onsdagen, gik jagten ind på en teltplads, men der er ikke ret mange lystbådehavne, der har et sted man kan slå telte op, så her blev det på en parkeringsplads med stabil grus. Dagen efter stod vi op og sejlede til Støvringdæmningen(6) i Randers fjord, med en middagsmads pause i Udbyhøj.

6 : Torsdag ankom vi til kendt farvand nemlig Randers fjord, vi kunne godt have sejlet helt til Randers, men ugen var ikke gået i nu, så vi slog lejer på Støvringdæmningen(6). Så det var en lille hyggetur vi havde ind til Dronningborg Bådlaug fredag.

SLUT : Fredag ankom vi til Randers efter en god uge. Efter afrigningen i lyst både havnen, drog vi op til sejlcenteret her skulle der pakkes det sidste ud og alt det der havde været i berørelse med salt vand, blev vasket og skyllet.

Dette togt havde en længde af ca. 130 sm. og tog 7 dage.