Velkommen til FDF Randers 2 Sct. Peders Sogn 

 

FDFs formål
 

Formålet med FDF er at møde børn og unge med evangeliet om Jesus Kristus.

I FDF møder vi børn og unge med et kristent livs- og menneskesyn, der viser, at vi som mennesker er skabt til fællesskab og er ligeværdige uanset race og social status.
Aktiviteterne i FDF er mangfoldige. Sammen med samværsformen i FDF skal de, i bund og grund, være med til at give tro på Gud, mod på livet, tillid til sig selv og hinanden.
Hvert møde indeholder en andagt ligesom morgen- og aftenandagter er faste programpunkter på enhver weekendtur og sommerlejr i FDF.

FDFs værdigrundlag

1. Det kristne menneskesyn
Vi tror på, at mennesker har brug for et udgangspunkt for deres pejling i livet, og at kristendommen er er det bedste udgangspunkt, der sætter os i sammenhæng med andre mennesker og den verden, vi lever i.
FDF skal derfor møde børn og unge med evangeliet om Jesus Kristus og samtidig pege på folkekirken som FDFs kirkelige tilhørssted.

2. Leg og fantasi
Vi tror på, at de egenskaber, som vi har brug for i legen, er vigtige egenskaber i et menneskeliv. Egenskaber som mod, selvtillid, kreativitet, ansvar, nysgerrighed, respekt, glæde og spontanitet.
FDFs arbejdsformer skal have legen og fantasien som kendemærke.

3. Høre til i et fællesskab
Vi tror på, at et menneskes personlige identitet udvikles bedst i samspil med andre.
I FDF har den enkelte stor værdi, og vi skal fremelske det bedste i alle børn i samspil på tværs af alder og evner.
Børn, unge og voksne er del af det samme fællesskab.

4. Ansvar for den verden, vi lever i/fælles forpligtelse
Vi tror på, at denne verden har brug for mennesker, der vil tage ansvar, socialt og økologisk.
FDF skal i sit arbejdsstof og samværsform bygge på ansvarligheden.

5. Udholdenhed og robusthed
Vi tror på, at denne verden har brug for mennesker, der er i stand til at holde ud og følge opgaver helt til dørs, og at børn og unge har brug for robusthed i en hurtigt omskiftelig verden.
Samtidigt er det en vigtig egenskab at kunne tage livet, som det kommer.
FDF skal udvikle børns og unges robusthed og udholdenhed gennem leg og ansvar, så de erfarer glæden ved at holde ud, og samtidig erfarer, at modgang kan overvindes.

6. Visioner og drømme
Vi tror på, at forudsætningen for at kunne have indflydelse på egen tilværelse og mulighed for forandring af denne verden er, at man er i stand til at drømme og få visioner.
FDF skal give håb om, at verden lader sig forandre.

7. Selvstændighed
Vi tror på, at mennesker udvikler selvstændighed gennem medansvar og medindflydelse.
I FDF skal børn og unge have mulighed for at tage stilling, føle medansvar, kunne tale ud og tale for sig og deltage i demokratiske processer.

8. Brugbare færdigheder
Vi tror på, at børns og unges identitet også skabes gennem en række brugbare færdigheder, som er til gavn for dem selv og andre.
FDF skal via enkel levevis på lejre og ture, samt gennem aktiviteter give børn brugbare færdigheder.
Børn og unge skal mærke, at der er noget de er gode til, og at deres færdigheder kan bruges.

FDFs lederideal

1. Lederen vedkender sig FDFs formål
Lederen skal være bevidst om, at det bærende i FDF er at møde børn og unge med evangeliet om Jesus Kristus.
Lederen har personlig tilknytning til folkekirken og baserer sin tilværelse på det kristne livssyn.

2. Lederen er et forbillede for børn og unge
Lederen skal gøre sig klart at børnene og de unge tager pejling af alt. Lederen bliver et af børnenes pejlemærker for voksenlivet, og skal derfor være det voksne forbillede. Lederen skal vise og stå ved egne holdninger og samtidig skabe frihed til andres holdninger. På den måde får børnene og de unge mulighed for at udvikle den udholdenhed og den robusthed, som udspringer af at have sine meningers mod uden at træde på andre.

3. Lederen er bevidst om sit ansvar og stille høje krav til sig selv
Lederen skal møde børnene og de unge som en voksen, der kan og vil tage ansvar når det kræves, og som træder i baggrunden når det fremmer processen. Som er uhøjtidelig i sit lederskab, og som stiller høje krav til sin egen kvalitet og ansvarlighed. På den måde får børnene og de unge mulighed for at være aktive og ligeværdige medspillere i FDF-fællesskabet.

4. Lederen er fortrolig med FDFs værdigrundlag og bruger dette som rettesnor for sit lederskab
Lederen skal møde børnene og de unge med FDFs værdigrundlag igennem gode aktiviteter og handlinger.

5. Lederen har mod på at forkynde evangeliet
Lederen skal forkynde evangeliet i fortælling, i samtale og i fortolkning samt vise, at det kristne budskab har værdi i hverdagen.

6. Lederen er en god kammerat
Lederen skal møde børnene og de unge som en god lytter, der lever med i deres undren, deres glæder og sorger.
Lederen skal opmuntre til aktiv deltagelse og give plads til livsglæden, nysgerrigheden og begejstringen. Lederen skal vise omsorg og skabe tid og rum til fordybelse og samtale, så børnene og de unge oplever, at lederen har lyst til samværet.

7. Lederen forstår værdien af leg og fantasi i arbejdet
Lederen skal udvikle legen og fantasien hos børnene og de unge. I legens magi skabes et fællesskab og venskab, hvor alvor og glæde kan brydes. Lederen skal være igangsætter af og selv gå ind i den organiserede leg og opmuntre til fri leg. Det giver børnene og de unge mulighed for at udvikle selvværd og selvstændighed inden for fællesskabets rammer.

8. Lederen dygtiggør sig gennem lederuddannelse, egne og andres erfaringer
Lederen skal uddanne og dygtiggøre sig til arbejdet med børn og unge. Lederen skal gennem lederuddannelsen tilegne sig faglige og pædagogiske færdigheder af høj kvalitet og dele sin viden med andre.